Adviseur draait op voor boete niet-nakomen koopovereenkomst

Geplaatst op: 06-05-2019, 14:05:57

Rood&Burgh Verzekeringen uit Haarlem moet aan voormalig klanten ruim € 10.000 betalen. De adviseur heeft verzuimd zijn klanten tijdig te melden dat de financiering voor hun nieuwe woning mogelijk niet tijdig zou rondkomen.

Toen dit bewaarheid werd, leden de klanten schade, onder meer omdat ze een boete moesten betalen voor het niet-nakomen van de koopovereenkomst. De geschillencommissie van Kifid bepaalde in een bindende uitspraak dat de adviseur moet opdraaien voor de schade.

Financiering regelen

Twee klanten vroegen begin juli 2017 aan de adviseur de financiering voor de aankoop van hun nieuwe woning te regelen. Hun eigen woning was al verkocht en zou in oktober worden overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Zelf zouden ze medio september eigenaar worden van het nieuwe huis wanneer de financiering tijdig rond zou komen.

In juli en augustus was er regelmatig contact tussen de klanten en de adviseur. Op 9 augustus vroeg de klant per e-mail of de aangevraagde financiering rond is, omdat de ontbindende voorwaarden op 22 augustus zouden aflopen. Ze kregen daarvoor uiteindelijk verlenging tot 1 september, omdat sprake was van enige vertraging.

Achterstand banken

Aan de verkopende makelaar meldde de adviseur eind augustus per e-mail dat de stukken op dat moment werden beoordeeld en een positieve beoordeling geen probleem zou zijn, gezien de aanvraag en aangeleverde stukken. “Echter de banken hebben op dit moment veel achterstanden, waardoor aanvragen een veel langere doorlooptijd hebben.”

Enkele dagen later meldde de adviseur aan de verkopende makelaar per e-mail dat de stukken akkoord waren bevonden. “Ik zal het bindend voorstel later deze week ontvangen. De bankgarantie zal ik laten stellen.” Dit laatste bleek niet op de afgesproken datum van 5 september geregeld te zijn; maar pas op 11 september. De overdracht stond precies een week later gepland.

Geen hypotheekstukken

Toen de notaris op 13 september de hypotheekstukken nog niet had ontvangen, werden kopers verzocht dat met spoed te regelen. Hun adviseur bleek dit niet op tijd voor elkaar te hebben gekregen, waarop de  verkopende heeft aangegeven dat de kopers nog tot 27 september de tijd kregen de koopovereenkomst na te komen, op straffe van een boete van ruim € 8.000. Uiteindelijk is de hypotheekakte van de nieuwe woning pas op 9 oktober gepasseerd en moesten de kopers de boete betalen.

Communicatie

Volgende de geschillencommissie mochten de kopers er gezien de communicatie die er is geweest tussen hen en hun adviseur en tussen de adviseur en er verkopende makelaar van uitgaan dat de financiering tijdig rond zou komen. Zij krijgen daarom  een vergoeding voor de boete en voor extra huisvestings- en opslagkosten. Het tweetal had ook gevraagd om een vergoeding voor onder meer extra advieskosten; hierin is de geschillencommissie niet meegegaan.

Bron: bijdrage van Annet van den Berg van 6 mei 2019 op www.amweb.nl